lördag 10 mars 2012

Jobbsugen.....nu :)

Känns som jag äntligen hamnat där jag ska vara när det gäller jobb också.
Sitter hemma och tankarna flyter fritt. Gång efter gång hamnar de i upplägget för undervisningen i klass 1.

Tänker på Houdas alfabetsdjur och tänker att ett bra sätt att jobba vidare med dem i ettan är att låta barnen skriva om djuret i samband med bokstavsarbetet, enstaka ord och så småning om sagor.
Djuren kan man få rita själv i ettan och de kan få bo i ett bokstavslandskap som man har på väggen....sen tänker jag vidare på hemläxor med bokstavsramsor och undrar om jag kan hitta på texter där djuren får figurera huvudperson...
"Vargen Vilgot vänlig är
hjälper Ville plocka bär"
Tja hade varit roligare om jag kom på ngt annat djur på v mer än vessla men bara Ville funkar ju också iofs.
Skriv av texten och rita en bild till...bra start på skrivandet. Dessutom har i alla fall nuvarande grupp jättesvårt med rim, så dra ett streck under orden som rimmar kanske också....

Jag blir lite otålig när jag har bra idéer och jag inte kan testa dem på en gång :)

Satt och tänkte också att barnen verkar titta ganska mycket på bollibompa, så nu när den grupp jag har tycker det är så svårt att hitta på saker att skriva texter om, varför inte göra en toalettpappergubbe-stad som på bompa och så spelar man upp små pjäser där som inspiration och sedan kan de göra egna pjäser som också får hamna på papper....det är väl jordens tillfälle i en grupp med barn som aldrig pysslat och som dessutom behöver tydlighet. Ett utmärkt sätt att spela upp och lösa konflikter också....

Kan användas i matte sv so...allt....musik....

Ååååh jag vill till jobbet nuuuuuuuu :)


Inga kommentarer: