måndag 30 november 2009

En annan värld

Det är verkligen en annan värld mina barn växer upp i.

Jag minns inte mycket av lågstadiet,
men jag minns "gångertabellerna"
Jag minns hur vi rabblade,
hur hela klassen av någon orsak hade svårt för 7x8.
Vi hade en överenskommelse med fröken att varje gång som specialläraren klev in genom dörren skulle vi säga:
"7 gånger 8 är 56"
Jag minns de vita pennor med tabeller som några lyckliga barn fått av sina föräldrar
hur man ville ha en själv så det nästan gjorde ont i en.
Idag i bilen på vägen hem berättade jag för äldsta dottern, som börjat med multiplikation, att på min skola så hade Stina visat
en jättecool site på nätet
där man kunde öva genom olika barnspel.

Väl hemma bad Alma, 6 år, att få titta på siten....okej tänkte jag och skrev in adressen.
Det gick en timma, pingviner fick glass, barn köpte fiskar och sjödjur tävlade i race.
Bredvid satt Vilgot och Alma pratade högt.

-1 gånger 2 är 2
-2 gånger 3 är sex
-hmmm 2 gånger 8 ....det kan jag inte.....
-Det är som att du har två barn med varsin godispåse och så får de 8 bitar var...
-Jaha....8 plus 8 det blir..... 16....2 gånger 8 är 16.
-Titta här nu Vilgot, 2 gånger 7 det blir 14, förstår du?
-Mamma, Vilgot valde den gula (hans älsklingsfärg) och det var rätt,
BRAVO Vilgot du kan matte!!

Inga kommentarer: