torsdag 2 juli 2009

Mammans hembakade bröd del 2

Jag fick inspirationen till mitt hembakade bröd i en väldigt trevlig kokbok jag köpte här om dagen;

Mat för stora och små

De hade med ett recept på fil-limpa som påminde mig om ett bröd min moder alltid bakade när jag var liten, jag har vaga minnen av ett recept och försökte kombinera det i boken med de fragment jag hade, följaktligen föddes min egen version.


Idag kallade Vilgot brödet för
"Muffins" när han fick se sin frukost :)


Recept

5 dl mjöl
2,5 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl kross av något slag.
1 tsk salt
1 tsk hel fänkål
1 tsk hel anis
1 l fil (min hade ruggigt gammalt datum)
4 tsk bikarbonat
2 dl sirap

flytande margarin
kruskakli

Rör ihop allting i en bytta, stöt kryddorna först i en mortel. Smörj och bröa två brödformar med kruskakli, häll i smeten och grädda i ugnen i 1h 40 min (175 grader).

Inga kommentarer: