söndag 21 juni 2009

Palstorpshage

Dag fyra på sommarlovet och idag skiner solen! Anna på mitt jobb pratade om Palstorps hage och det kändes att idag var det dags. Hon sa att det var bara att packa ett korvpaket och åka och det stämde mycket väl.

Inträde: Det kostar 50 kr per person att gå in men ett säsongskort gick på 90 kronor och jag fick en ganska bra rabatt när jag köpte eftersom vi var 7 personer.

Aktiviteter: Det finns nog ingenting man inte kan göra i Palstorps hage. Vi möts av "Fru Palstorp" själv och mycket vänlig och mysig kvinna som visar oss tillrätta både med alla hinderbanor och med ladan där det finns femkamp och olika knep och knåp.

Barnen vandrade genast iväg i hinderbanan, den tog oss upp till en plätt med linbana, storgunga rutchkana och diverse klätter. Där fanns också en liten affär med diverse kartonger och förpackningar, till och med korgar, påsar, handväska och plånböcker.
Kojplatsen var utrustad med en zinkbalja med filtar, massor av pinnar att bygga med och en hink med klädnypor och rep att knyta ihop det hela med.

På fältet brevid oss var det utlagt takpapp i storabanor att köra trampbil eller traktor på.

Vi fortsatte upp förbi fina fikaplatser upp till en där vi kunde lägga bort den medhavda grillen och grilla på jättefin grillplats, till och med grilltänger fanns det och kol säljer de om man inte har med egen.

Hinderbanorna fortsätter i evinnerlighet och det finns sandlådor med grävskopor och sandlådeleksaker att leka med.

Det som slår mig när vi kommer tillbaka till den härligt teckningsfyllda ladan och testar på allt från munblåsta pilar till byggande av pyramider är att allt är hemsnickrat men så himla genomtänkt. Det finns allt man behöver precis där man behöver det och det innan man ens kommit på själv att man behövde det.

Vi avslutar i den andra ladan där man kan hoppa i hö eller snickra i snickarbod, sina färdiga alster får man ta med hem. Det är 4 trötta nöjda barn som packas in i bilen klockan 16 när det stänger, då har de dessutom fått nya kompisar som de bytt telefonummer med.

Fika: Det finns flera fina rödmålade fikaplatser, två grillringar och även vatten att hämta i kran. De säljer glass för mellan en tia och en tjuga och har burkdricka för en tia och lite godis om man blir sugen. Men det är bara att ha en korg med sig eller i bilen för dit kan man gå ohindrat när man vill. Närheten till allt gör att man kan parkera sig med korgen någonstans och bara låta barnen springa också om man inte vill springa själv :)

Utvärdering av dagens äventyr
Elvira:
+Gå vuxenhinderbanan var roligast,
för att det var så spännande och jag klarade av precis allting.
-När jag gjorde illa hela mig när jag klättrade och ramlade hela tiden.
Alma:
+Åka "dressintrampsnurran"
-När jag slog i pannan.
Edvin:
+Det var två grejer, att hoppa i höet och att klättra.
-Det var tre saker som var dåligt, karusellen, när man gjorde illa sig...sen var det inte mer och karusellen var inte dålig, bara att göra illa sig.
Pappan:
+ Det var väldigt roligt att man kunde vara med och leka inte som på busfabriken där man mest springer runt och letar dem.
-Jag kan inte komma på någonting egentligen.
Mamman:
+ Det kändes lite som "Estbröteliv" fast nära hemma, roligast var när vi bygde kojan och när Vilgot skrattande åkte linbanan.
-Det finns inget, det här var TOPPENROLIGT.


1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vilken mysig dag det var! Det MÅSTE vi göra om när jag kommer ner igen..=)

Nu är jag i alla fall hemma o helt slut för jag har inte sovit i natt heller..=)

Saknar er alla!
PS. Marie jag är så glad att jag hittade dig, eller du mig! Du är en underbar kusin, kompis, vän! Ta hand om dig! .DS

KUSIN JOHANNA (ALIAS ARNESRUMPA)