fredag 21 september 2012

Medeltida Anfang hemma hos oss....

 Åk5 jobbar med medeltiden och vi har just pratat om hur kyrkan kom att påverka samhället bla med nya skrivtekniker.....för någon vecka sedan ristade vi runor...nu är det dags att prova Illumination och jag tänkte mig i form av en Anfang...

Satt och pysslade hemma och dokumenterade allt jag gjorde för ett bildspel...även alla fel jag gjorde men de får inte vara med här :D 

Det är bara för elevernas ögon :) 

"Va mamma....du är ju fröken, kan inte du allt"...sa Alma en gång...och neeej tyvärr.... :) 



















Insåg ganska snart att jag inte alls hade en plan...så jag började måla det jag alltid gillat att måla...klänningar och träd :) Jag verkligen älskar att måla men jag fastnar i att jag inte är duktig. Det är konstigt för barnen tycker att jag är det....iofs så vad ska de jämföra med...När jag tittar själv så ser jag att jag målar på samma nivå som när jag gick på gymnasiet....vilket klart säger mig en sak....jag övar inte....








 Hade av naturliga skäl inget blad/slagguld hemma så det fick bli kalligrafi guld som gick att skaka liv i även efter 6 år i en låda....*impressed*



















Funderar nu på om jag ska köpa lite slagmetall och ta med till eleverna....eller nöja mig med guldfärg som kanske finns på skolan...tänk att få ha provat den tekniken i skolan....det hade varit roligt....

Hmm men en initial är ingen anfang juh :) så det fick bli en del två....


 







 "Laudate omned gentes, Laudate dominum" var det första som dök upp i huvudet på latin så det fick det bli.....vet inte om jag irriterade Alma till döds eftersom det blev ett mindre Taizé i köket då jag sjöng sången om och om och ooooom igen medan jag målade....det tog en stund....







Hade i min research sett några dokumentärer om illumination och var lite sugen på att prova en bakgrund "helt i guld"...lite mysigt...men igen...säkert roligare i slagmetall.
Så är det ju som det är hemma hos oss....och som det alltid varit för barnen i familjen Stare
att föräldrarna är ohejdat nyfikna och hela tiden vill prova saker och gör detta med sådan entusiasm att barnen också vill prova. Numera sker det på två adresser och då blir det No-teknik i Linköping och bild nu då hemma hos oss :) 
 Elvira var först ut....





 -Vilken fin pensel mamma... 
-Jo...det är mårdhår...så var rädd om den!
-Mårdhår!!!???"
-Eeeh...avklippt från en i allrahögsta grad fortfarande levande mård.....eeeeh....
Sen satt hon och klappade penseln....
Grymma verklighet.... :) 











-Vilka fina färger....får jag prova? 
-Självklart!
Beskrev konceptet illumination och medeltida skrifter och sen började Edvin måla...

-Det är en brinnande drake...prinsessan blir lite förvånad....hon ska ha rosa klänning...jag ska späda den röda färgen med vatten!

*impressed*
Akvarellteknik vid 7 års ålder :) 





Inga kommentarer: