måndag 30 mars 2009

Som ett litet brev på posten.....

Sitter och väntar på att födelsedagsbilderna ska laddas upp, barnen är hemma febersjuka det är tyst i huset och tankarna vandrar.

Jag kommer att tänka på ett hejdlöst roligt samtal jag hade med Vira i fredags.

Barnen var hemma med Jonas som var sjuk, jag och Elvira åkte Östergötland runt och handlade inför kalas och hämtade dator. Det blev mycket tid att prata och vi kom att prata om bebisar, om hur långt det är mellan henne och Alma i ålder och att jag visste exakt för att jag tog ut spiralen i juni 2002. Hon frågade vad spiral var bra för och jag sa att mammor kan ha det när det inte ska bli några bebisar just då.
Hon tyckte då att jag borde ta bort min och skaffa henne ett syskon, ett litet snällt syskon.

Jag sa då att hon redan har ganska snälla syskon och att de flesta gånger det blir bråk så är det för att hon är så noga med regler för lekarna, som barn är när de är 6 och 7 år.

-Jag är inte noga med reglerna, det är syskonen som inte vet hur man SKA leka!
-Jo men det är ju just det jag säger, Vira, barn i 6-7 års åldern får liksom kopplingar i hjärnan kan man säga, som mindre barn inte har och det gör att de tycker det är viktigt med regler och ordning i lekarna, som exempel är det vanligt att man tycker om brädspel för att det finns regler i det.
-Vadå så små barn har inte såna kopplingar.
-Nej man kan säga att man får dem först i sexårsåldern.

Det blir tyst en lång stund...

-Mamma, jag ska bli bästis med Alma.
-Ja men det låter väl som en bra idé!
-Ja, jag tänker bli det i morgon!! då blir hon sex år och då får hon sina kopplingar!!!!


Inga kommentarer: