onsdag 19 november 2008

Det här med atkins.....

Jag har velat än hit än dit gällande Atkins och andra "low-carb" dieter, det är ju så himla poppis...
ändå har jag någon form av spärr...om mitt problem är att jag äter när jag är stressad eller uttråkad eller astrött! så verkar det klokare att ändra det beteendet än att börja trycka i sig Brieost i stora lass varje gång jag blir sugen på typ en kaka eller någonting.

Igår tror jag att jag fick svaret....
Jag tog bort gallan när jag var ganska ung...någon form av genetisk inverkan sa läkaren, i alla fall han sa också att det kunde fortsätta göra ont bla pga matmässiga faktorer.

Igår kväll gjorde det precis det....och vad är det kroppen triggas av om inte fett....baconlindad köttfärslimpa med ädelost inuti som serverades bla. med beanaise....ja jag hör själv hur dumt det var :)

Jag skrek rakt ur när anfallet satte igång...slutade inte av medicinen blev tvungen att upprepa behandlingen efter bara ett kort tag, var helt slut resten av kvällen och fortfarande i morse var jag helt öm över magen...

Det blir ingen Atkins för mig, det blir ett försök till ändrat beteende istället.

Det är egentligen inte så konstigt att det blir som det blir viktmässigt, vi har inte sovit ordentligt på 8 år, inte haft tid till nästan någonting annat än att finnas till, man springer än hit än dit med allt som ska klaffa för att livet med 4 små barn, en hel hög med husdjur, hushåll, tomt, bilar, vab och jobb ska funka.

I år är första året på hela den här tiden då jag unnar mig att läsa en bok, utöver när jag låg på sjukhus för 4 år sedan. Till och med två deckare har det blivit, i och för sig på grund av jobbet, men likväl, ljuvligt att sitta ned och bara läsa och känna att det funkar...eller hmm funkar och funkar...kan väl erkännas att disken travar upp sig nästan av sig själv i köket under tiden, har inte städat på tre dagar nu och det känns lite som att kom någon in skulle de tro att det handlade om flera veckor och att jag skulle behöva ett besök av teamet från "rent hus" *smile*
Folk som har få barn eller stora hus får aldrig ett kök som mitt.... :) Hann bara köra en maskin disk igår eftersom jag läste....jaja...idag är boken utläst..desto mer tid att diska idag då!

Så på temat "börjar få lite tid" så börjar jag nog få lite tid att stanna upp inför kosten också, bättre att ändra hur det är än att snabbt tappa många kilon....så tänker jag.

Inga kommentarer: