onsdag 18 februari 2015

Tålamod

Impulsiv och snabbtänkt...tålamod noll.....lite så tänkte jag mig själv....det intressanta är hur livet utmanar ens föreställningar om den egna förmågan, använder ens förmågor samtidigt som den ändrar helt synen på en själv och ens egna agerande.....

Klockan är halv tre när jag vaknar.....liten skrutt klättrar runt i hela sängen, olycklig trött, hostig, ledsen, blockerad...

Blockerad på spektrat betyder att det finns ingen enkel eller egen avledning, det finns ingen väg ut, sinnet har liksom kört huvudet i väggen och kommer stanna där en ganska lång stund innan alla sinnesintryck stillar sig och basfunktionerna kommer tillbaka.

En blockering kan vara jobbig, stressande om den kommer när man är på väg till skola och jobb....men när den kommer klockan halv tre på natten hos någon som är jättesjuk och behöver medicin...då är den helt omöjlig och man måste hitta en väg förbi så fort som möjligt....

Spontan reaktion skulle vara två diken....bli pysslig och kramig och tröstande.....eller bli arg och frustrerad och stressad....båda två är utmärkt mat då båda lastar på mer på ett system i overload, man vill inte ha någons irritation när man är blockerad, även i vanliga fall är det svårt att avläsa någons känslor, man vill inte ha en kram heller, för en kram är beröring och också känslor och är för mycket...

Så halv tre på natten måste man vara pigg nog, snabbtänkt nog och ...lugn nog...att guida en liten stressad själ bort från väggen och mot hostmediciner och allt sköns elände.

-Här, du måste ta den här tabletten, den hjälper mot hosta, läs "seg hosta"
-Men vaaaad vaaaad vaaaaaaad ska jag ta den med, paniken forsar genom den lilla kroppen, tårar rinner 3 dm från flaskan med saft som stått där ständigt påfylld de senaste 4 dagarna,,,,,
-Här, få ord till en liten som snörvlar och gråter och är arg.
Hämta huvudvärkstablett också
-Jag behöver inte den skriker den lilla, jag HAAAAAAAR IIIIINTE ONT!!!!! I!!!!! HUVUDET!!!!
Vänd den lilla kroppen som nu ligger i en boll och skriker, le ända upp i ögonen.....bli inte rädd, bli inte stressad, bara le, använd humor.....-Tabletter hjälper ända ut i tårna
Liten kommer av sig....och man fortsätter.....-du vet den bryr sig inte om var du har ont...den hjälper överallt....tabletten sväljes ned.....men hostan bara fortsätter och fortsätter.....i kylen står den....den illasmakande flytande hostmedicinen....
-Vad smakar den????? misstänksamt drar hela kroppen ihop sig till låsning igen....sammanbrott....
tänka fort....aldrig ljuga för ett barn som minns för alltid.....-BAJS...den smakar BAJS
Ögon spärras upp....blockeringen kommer av sig.....
Snabbt innan den hinner ta ny fart......-när jag skulle röntgas en gång fick jag dricka kontastvätska...vet du vad den smakar? Bajs, lava, gräs och gamla sura strumpor.....jag höll på att kräkas vid första klunken...och då stod de där med TVÅÅÅÅÅ KANNOR!!!!! :D
Den lilla glömmer blockeringen, kommer av sig helt vid mitt lustiga gestikulerande....börjar skratta...-är det sant.....-ja det är sant....det var som att dricka två kannor kräks....när man är sjuk måste man göra det som är bra....det kan göra både ont som nålar eller smaka illa som medicinen....
-Ja jag har fått nålar, jag minns 4 stycken, en hade ju nästan ingen nål....-oj då....det var det värsta..sträcker fram skeden.....
....snabbt stoppar man in en halstablett efter......

Så är det dags för den förbjudna nässprayen....
Skratt glömt, blockering tillbaka.....skriker gråter....vrålar att jag äcklar....att snor är äckligt....vägrar snyta.....vägrar verkligen....nässpray är fel i näsan, snor är man van vid den ska vara kvar!!!!! snor på papper är äckligt, det klarar man INTE minsann.....
-Men du....vill du hosta snor resten av natten? lättäcklad liten en spärrar upp ögonen
......jag vet.....vi bara håller pappret så här....och så blundar du....och så tar du i som det är en liten missil som ska ha ihjäl det här pappret....och vet du....det kommer säkert ändå bara regna över hela mig....skrattet är tillbaka....men snyter gör vi....snabbt landar tussarna långt borta på ett annat bord....

Det tog över en halvtimma att få i en alvedon, två puffar nässpray och hostmedicin.
Liten är glad och lugn nu och ser tv.....mamma är inte direkt sömnig längre.....klockan är 3.15 och jag reflekterar över att jag har precis hur mycket tålamod som helst, inuti blir det kav lugnt när det behövs och trötthet på natten som jag såg som ett problem för några år sedan är inte det längre, jag blir inte ens stressad av att jag inte sover, det kommer nog snart....om jag bara lägger mig och likt den lilla ser lite tv.

Tänker att det är större än vad jag själv förstår hur jag hela tiden klarar att navigera stormiga vatten...


Inga kommentarer: