fredag 20 maj 2011

Du kan bli vad du vill...om du bara vill...

Jag har filosoferat en del den senaste tiden om vilken makt vi har att göra vad vi vill med oss själva och våra liv.

Min kurator gav mig en text om en man som berättar för ett barn att det bor två vargar i varje människa.
En som står för allt som är gott och positivt och en som är dess raka motsats.

Att dessa strider inom oss hela tiden
och att den vinner som vi matar mest....
eller kanske också den vi låter andra mata.


Så insåg jag att även om jag hört hela livet att jag inte kan hantera pengar, att min bror är den enda med ordning på och om jag inrättat mitt liv med tilltro till att de som uttalat sig på temat visste bäst.
Att även om det alltid varit så
kan jag när som helst avslöja för mig själv
eller besluta
att det inte är sant.
Att jag som älskar att organisera och göra långa detaljerade listor över allt
rimligen kan använda denna min lilla passion
även på temat pengar.

Så uppstod en kärleksaffär mellan mig och en kassabok
efter flera dagars passionerat skrivande på dess sidor
fanns en årsplan för alla inkomster och utgifter i detalj nedtecknade.
En plan för att hantera arbetslöshet så väl som arbete,
automatiserade sparkonton, försäkringar jag aldrig tecknat innan
och
en sådan ordning
att min sambo
roade sig med att fråga om jag inte
trots allt
hade en släng av
OCD

Inga kommentarer: