söndag 15 mars 2009

Romantiska livet del 3

Det kan stundtals vara svårt att ta kort på sig själv, men låt mig måla bilden av den stilla närhet som delas mellan två som älskar varandra i ett hus med 4 barn:

Jonas sätter sig på sänkanten där hans laptop står. Jag har precis avtvingat honom 4 sekunders dans till La viox ute i lekhallen utanför sovrummet och helt upprymd av minnen från natten vi träffades, nu för över 11 år sedan, välter jag ned honom på sängen och kastar mig ovanpå.
Smyger armarna runt hans hals och blickandes in i hans otroliga ögon frågar jag:

"Minns du också? berätta...berätta vad du kommer ihåg från den kvällen jag vill minnas och vara lite rosa en stund?"
Sinnebilden av kärleken eller hur.....men låt oss titta lite mer noga på bilden:

I samma stund som jag välter maken i en obäddad säng i ett rum fullt av klädhögar hoppar min 4 årige son upp på min rygg och vrålar:
"JÄTTEEEEEEEEEE KRAAAAAAAM"

Till höger om oss i lagom öronhöjd vrålar en liten pojke på två år:
"BUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUH, BUUUUUUUUUUUUUUH"
varvat med fniss allt vad han orkar.

vänster sida, ståendes i sängen har vi dottern 7 år som upprepar som ett mantra:
"kan ni hjälpa mig läsa på datorn, kan ni hjälpa mig läsa på datorn, kan ni hjälpa mig läsa på datorn, det är engelska"

Vid dörren en bit bort fullkomligt ylar en femåring med det tonläge som bara uppstår då man är riktigt uppbragd över någnting:
"Jaaaaaaaag fååååår iiiiinte leeeta efter tights iiiiiiii Elviiiiiiiras garderoooooooob!!!!!!!!!"

Omfamningen avslutas av livsnödvändiga skäl så som hotade trummhinnor och gränsfall sönderhoppade lungor...

Det blev inte tid att resa bakåt, att stilla falla i den magpirrande nyfunna kärleken från den kvällen

Men kanske är det så att det mest påtagliga som minner om den kvällen och den kärlek som blev vår är att den resulterade i de fyra barn som nu fyller huset.

Viktigt att se att:
"Jag får inte leta tights i Elviras garderob"
egentligen på mamma och pappaspråk betyder:

"Titta vi älskar varandra du och jag"

Inga kommentarer: