fredag 15 februari 2008

Lite Maslow inför helgen det sitter inte fel....

Jag har haft mitt livs kanske mest intressanta lektion idag. Det går inte att i ord beskriva....eller jo det går, men det skulle säkert vara lite drygt att läsa....
Jag kombinerade Mazlows behovspyramid och en hög med klossar med tankar om dysfuntionella hem, mobbning och även våld krig och flykt. Hur vi blir påverkade och hur man kan påverka sin omgivning så att man medverkar till en värld av hela trygga lyckliga människor som utvecklas optimalt. :)
Lagom lättsmält för en fredag......särskilt en före ett lov....

Det var en sådan där lektion som tar all kraft man har i sitt inre och tömmer en på idéer för resten av terminen...är det sommarlov nu då?

2 kommentarer:

Ossa sa...

Kanske det är dags att vända uppochner på den gode Maslows trappa och först se till de andliga behoven....?

Puss
Fadren

Marie sa...

Jag tror ni menar olika sorters andlighet....Jag skulle vilja träffa det svältande barn i krigshärjat land som utan mat, tygg sömn och familj stannar upp inför de mer filosofiska delarna av Maslows pyramid som representeras av ett djupare sökande efter meningen med tingen och den egna existensen.....