tisdag 12 februari 2008

En magisk afton.

Så det var hit vi åkte på vår 10 åriga förlovningsdag.....psycho hotellet med betande får bland statyerna som vi tänkt....Stenkullens värdshus....inte alls psycho utan bara fantastiskt magiskt, underbart, speciellt, exentriskt och gott dessutom.

Jonas och jag brukar prata om att vi ska åka dit, men det brukar gå i tongångarna av "när barnen blir större" därför kände jag mig mer än lovligt lurig när jag bokade in en middag för oss. Jag bara visste ju att Jonas skulle gå i taket av lycka bara att få åka dit.

Det blev en fantastiskt kväll. Vi var de enda gästerna, tända ljus runt hela vårat bord, blommor på bordet och en miljö som inte går av för hackor. Jag har av min mormor fått två ostindiska kompaniet fat som jag är mycket stolt över och verkligen älskar för att de är så vackra....stenkullen hade 30 stycken uppsatta på samma vägg, alla väggar var förövrigt täckta av porslin och tavlor, det var helt sanslöst.

Servicen går inte att beskriva, det var som att bli hembjuden till någon som bara inte satt med vid bordet. Maten serverades nog för att räcka till en hel familj och det var så otroligt gott. Jag har aldrig varit så mätt i hela mitt liv.

Till förrätt fick vi scampiräkor med rostat bröd sallad tomater gurka ägg och citron, serverad med majonäs och sweetchiliajoli. När vi ätit så vi sprack var det fortfarande räkor och halva brödkorgens innehåll kvar och......ja dessutom huvud och efterrätten *smile*

Till huvudrätt hade jag beställt oxfilé...vad jag inte visste var att helstekt oxfile var just HEL stekt oxfilé.... 12 mega tjocka bitar kött serverades tillsammans med nykokta grönsaker av alla de slag och stekta champinjoner. Till det gammaldags underbar gräddsås och hemlagade tillbehör så som västeråsgurka, ingefärschutney, syltade gröna tomater och inlagd squash.
Jag hade kunnat äta ett helt fat med bara squashen.

Till efterrätt, en hemlagad liter med vaniljgräddglass serverad med sprakande "fyrverkeri" och riktiga hjortron....ååååh vad vi saknat det sedan vi flyttade från norrland.

Om vi haft planer på annat stros och mys den kvällen så blev där intet, vi åt mat tills klockan var sent och sedan åkte vi hem och somnade :)

Om man har en rejäl summa över och lust att stiga ett steg tillbaka i tiden för en stund då tycker jag att man ska boka in ett besök på Stenkullen, det ger onekligen intryck för livet.

3 kommentarer:

Sebbes Fruga sa...

Vilken härlig och god afton ni hade! Mer sånt åt småbarnsföräldrar!

Kram

Ossa sa...

Jag ber att få återkomma när jag har anledning att fira på det sättet. Däremot unnar jag all den glädje och feststämning ni fick uppleva. Njut, för nu dröjer det tio år igen. Eller kanske jag har en god stötta med mig nästa gång, så att ävan jag kan vara barnvakt. Det gick ju skapligt förra gången.

Kram
fadren

Anonym sa...

Hej hej!

Fick ni bo inne i själva värdshuset eller i andra byggnader utanför?