torsdag 6 augusti 2009

När jag var liten fick jag en såk "rag rug" av vår granne, Allie, den följde mig länge, rosa var den och jättefin.

Jag har alltid tänkt att jag skulle försöka mig på en liknande för att ersätta den förlorade och så igår när jag tittade på "Lilla huset på prärien" på Dvd såg jag hur Caroline Ingalls gjorde en variant, en
"braided rug".

Man helt enkelt flätar en megalång fläta av tygtrasor och sedan syr man ihop dem i valfri form.

Jag satte fart och mittpartiet är klart.

Målet är att göra en vardagsrumsmatta :) Man ska ju sikta högt tänker jag.......det kommer nog ta en stund....de trasor de flätade med i filmen var tjocka....mina är gammelfaster Ingrids mattrasor samt egenklippta....mycket tunna avsedda för mattvävnad....

Fast det känns roligt, mycket roligt.
Tänk om jag får ihop en helt vardagsrumsmatta, hur speciellt skulle inte det kännas.

Vi har tapetserat en fondvägg nämligen, nu försöker jag hålla samma färger, lite matt gult och ljust grönt blandat med vitt.
Det blir nog fint.

Inga kommentarer: