fredag 31 juli 2009

Kräsna dagismagar....

Igår kväll kom det någon TV-reklam för typ Felix eller Findus där de slog ett slag för familjemiddagar, reklamen var jättefin men avslutades med:
"tadaaaa - köp färdigmat så får du mer tid till familjen".....

Jag lite granna rös av obehag och kände en stilla sympati för de barn som skulle tvingas äta dessa halvfabrikat eller helt färdiglagade rätter......jag menar istället för vanlig hemlagad mat.

Funderade lite på var världen tagit vägen om en familjemiddag som de målade upp den i reklamen kunde likställas med "in i micron i 5 minuter"

I alla fall....
man är ju inte helt opåverkad...det föll sig inte bättre än att jag på väg genom Willys idag snörde ned en "flerportions färdigrätt" från Findus....bara utifall att....

"Utifall att" inföll redan till middagen efter en långkörare målandes lekstuga....ned med några suspekta beiga bitar av fryst pasta sås blandat med mikroskopiska svampbitar, de var hela och fina på paketets framsida och så lätt frys-stel pasta....*steka steka*

Stackars barn.
men....
Mina barn fullkomligt slängde i sig maten,
till och med Elvira som aldrig äter pastasås.....

Nu sitter jag här och undrar.....är det dumt att pressa i barnen härligt hemlagad entrecote, biff och kyckling nästan varje dag när det tydligen räcker med att köpa en påse slimig färdigmat för 30 kronor som stekes 10 minuter i en panna och som de sedan glupar i sig som om livet berodde på det......

Det är nog tur att jag lever för att äta kött och lika tur att jag älskar att laga mat.....annars hade det legat lite nära till hands att ge efter för reklamtrycket och den lilla latmasken och låta barnen växa upp på uppenbart älskad, tärningsfryst dagismat.

Jag är fortfarande helt fascinerad (och traumatiserad) ....vem tänkte ut att man skulle bitfrysa såserna....hur läbbigt ser det inte ut.....

Inga kommentarer: